Direktlänk till inlägg 9 oktober 2009

som ett studentutsläpp i Helsingborg... varenda dag

Av Yvonne o Jan Nyberg - 9 oktober 2009 07:01

Åtta miljonern saigoneser måste ju ta vägen någonstans. Några miljoner verkar alltid vara på väg. Åttio procent av dem kör "Moto" (mopeder, scootrar och vespor), tio kör bil eller åker taxi och resten av procenten cyklar. Samtidigt.


Anarkin i trafik fungerar alldeles utmärkt. Vars och ens enda uppgift tycks vara att inte krocka med någon annan. Därför fungerar kaoset. Inga högerregler, kör på trottoarer, mot enkelriktat och mot rött i de få trafikljus som finns. Allt är tillåtet och att tuta hela tiden är en naturlig del i att vara trafikant. Det fungerar perfekt. Det som på ytan ser livsfarligt ut har ett märkligt lugn under den ytan. Det är bakomvarande som väjer, den som är först väljer sin väg.


Man blir lätt lite trött i all röran. Då vilar man sig en stund

       


Detta är vårt första asiatiska land men har förstått att så här ser det visst ut överallt och nu har vi vant oss. Och vi gillar allt. Japan är kanske ett litet undantag vad gäller fordonsslag och med lite mer struktur, vad vet vi. Ni vet, familjen Hansson och Karringer! Sen har ni ju tunnelbana. En sådan hade behövts här. Sen har dom ett traikministerium med egen minister och allt läste vi i gårdagens blad. Undrar hur dom får arbetstiden att gå. Soduko är en bra förströelse, skriva blogginlägg är en annan.


Vi har nu läst lite dagstidningar och blivit uppdaterade på alla tyfoner som rullar in. Ni i Japan fick visst en rejäl stänkare häromdagen. Vi utgår från att ni är safe and sound... Mellersta Vietnam har drabbats hårt och Da Nang som är kusternas kust har till stora delar blivit till och med utplånat.


I skrivande stund är inköpschef Yvonne på Spa. Fiskmassage som i Japan (levande fiskar äter alla döda hudavlagningar från hälar och tår. De äter visst också med förtjusning även liktornar), fotmassage och ryggmassage med varma stenar. Hela härligheten tar 90 vilsamma minuter. Assistenten vet för han fick samma behandling igår och en riktig kick. Y var då inte i hugget för detsamma. Bilder kommer när hon är åter med kameran.

Nu kom hon;

  


Ikväll är vi inviterade till vietnamesisk middag med Vietproducts. Då ska vi också diskutera de sista villkoren för den 40 footer som dom ska packa full med möbler.


Och i morgon kl 23.00 åker vi hem. Det ser vi fram emot ty kommande fredag ska vi på ålagille i Åhus. Det ser vi verkligen fram emot. Till lunch idag kommer det bland annat bli Clams. Små fantastiskt fina och goda skaldjur eller snäckor.   

Clams, Anka Orange, Räkor i Hot Sause.... och så åeded:

          


André har sin årsdag och honom tillönskar vi en god dag.


Nu sticker jag och möter henne utanför Blue Moon Spa. www.bluemoonclinic-spa.com








 
 
Ingen bild

Berit Bohlin

9 oktober 2009 09:46

Hej Veitnam!
Har varje dag med förväntan tittat efter mail från er. Näsan har blivit längre och längre.Som tur var påminde Bo mig igår att gå in på er blogg. Med min långa näsa borde jag själv haft den tanken. Jag har nu läst alla era och andras inlägg så ögonen står i kors. Intressant. Jag vet väldigt lite om Vietnam.Krig Stora ytor bergsområde och en 5-uddig stjärna i flaggan.
Jag önskar er all framgång med inköp och dylikt
Var rädda om er och se upp i trafiken.
Kram
Berit

 
Ingen bild

Yvonne

9 oktober 2009 13:23

Hej lilla faster! Där är du ju! Vi tackar för hälsningen ! Bloggen är nu vår kommunikationskanal...mail funkar inte här! SMS lika dåligt!
Vi trivs förträffligt i det varma fuktiga stöket med allt stoj och stim. Att åka taxi här är som att sitta på första parkett på teatern! Det händer något precis hela tiden och man vill inte missa någonting...Bekymret man har, är att hinna med att se allt! Detta vill vi återvända till! Kram från oss!

 
Ingen bild

ÅK

9 oktober 2009 21:11

Oj vilka vaser - undrans hur många jag kan lyckas passa in här.... Underbara! Fy vilka svåra val ni ställts inför, det ska bli kul att se vad ni fått med er hem. Jag skulle så gärna komma iväg till Asien nån gång, så häftigt med allt att se och uppleva (förutom tyfoner och tsunamis!).
Idag har jag och barnen varit hos Stina och tryckt i oss smarrig pizza. Hon hörde att vi var ensamma hemma och tyckte att vi gott kunde träffas - himla trevligt. Patricia e helt underbar med barnen, hon tog Anton med sig till sitt rum en god stund och sen tog hon hand om Linn, medan jag och Stina skvallrade om livets väsentligheter. Anton vände sig för övrigt från rygg till mage när hon hade honom, synd att vi missade det men bra att få reda på det, ny ryker hans kudde i sängen!
Linus kom hem ett par timmar och packade om väskorna i eftermiddags, mellan ett 2-dagarsmöte i Sthlm och en veckas älgjakt i Närke. Kaiza och pappa har lovat ställa upp om det e nåt och nu kommer ju ni också snart hem....
Mamma jag har fortfarande inte fått nåt mail med adressen till "hon-som-köpte-present-till-Anton". Som info kan jag avslöja att några SMS gick igenom hela vägen hit.
Nu ska jag lyssna på/titta på min favvis i IDOL. (Han ser ut som Krille, vår förra granne)
Kram, vi ses snart
Å

 
Ingen bild

Berit Bohlin

10 oktober 2009 10:22

Hej igen!

Jag måste få säga att jag blev både glad och rörd över att ni att ni håller min käre Åke kvar ert minne.Jag har just varit på hans grav och lagt den finaste röda ros jag kunde hitta.
Nu ska jag börja och baka en kaka.Bjärefamiljen kommer och dricker kaffe.

Äta mat från det inhemska köket verkar spännande.Ibland kanske man inte vet vad man äter men huvudsaken är att det smakar gott.Det måste vara lite läskigt att vara omsvärmad av mopeder,cyklar och bilar och inte att förglömma av fiskar.

Ha en god tur hem
Berit

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Yvonne o Jan Nyberg - 30 november 2016 19:44

ja, imorgon är vi hemma och ikväll har vi njutit en ank-middag på Ratskeller i Lubeck. Då tarvas några reflektioner.   Så här vackert är det i en av de många fina matsalarna       Under vår avslutande måltid under valven i rådhuskällaren tack...

Av Yvonne o Jan Nyberg - 29 november 2016 15:09

När livsandarna är hos oss båda är det fint att komma till gamla hansastaden Bremen. Julmarknaden är stor och innehållsrik, vi träffade många gemytliga och trevliga tyskar på våra stopp bland gluewein och annat.   Dagens lunch på Bremen Ratskelle...

Av Yvonne o Jan Nyberg - 26 november 2016 09:38

... fick Y en magåkomma och vi körde raka vägen hem.   Inatt i Baskien fick den andre någon form av åkomma. Feber och ont i kroppen. Och lite magont.   Därför kör vi nu mot Helsingborg. Dagsformen får bestämma tid och plats för våra stopovers...

Av Yvonne o Jan Nyberg - 25 november 2016 19:07

Fenomenet i USA har spridit sig. Finns visst nu överallt. Även här och det gjorde vår lunch 50% billigare. Blev vi lyckliga eller lyckligare av det? Knappast. Men imponerade och belåtna oavsett;    Pumpasoppa med krispiga krutonger och tryffelolj...

Av Yvonne o Jan Nyberg - 24 november 2016 20:20

Ja, Spanien bjuder stora variationer. Vi är 103 mil norr om Rota och har passerat det fascinerande spanska höglandet igen.  Att det är fascinerande konstaterade vi för en månad sedan på väg söderut. Nu norrut och det har hänt en del under den tiden. ...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5
6 7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards