Direktlänk till inlägg 5 december 2013

Fuzeta, den lilla staden vid den stora stranden… ett möjligt vinterviste

Av Yvonne o Jan Nyberg - 5 december 2013 20:58

Algarve har tagit oss med lantlig charm och tillbakalutad genuin atmosfär. Hit kommer vi återvända. Precis som många andra svenskar och nordbor som övervintrar här. I hus, lägenheter och husbilar. En Holländare har bott i sin trähusbil här på campingen i tio år. Så här ser bilen och hans omgivning ut.

Vi har båda tidigare varit var sin gång i Portugal. En för semester tillsammans med döttrar, en för en golffinal efter kvalificeringstävling på Allerum. Vi visste att portugiserna är ett vänligt folk. De som vi behöver engelskan för att göra oss förstådda. Förresten, så står våra golfklubbor fortfarande ospelade i garaget. Precis som Y:s cykel är ocyklad.

Portugisiskan är kusin till spanskan. Som svenskan och danskan ungefär.  ”Bon dia” är ju väldigt spanskt men sen kommer alla ord med diftonger som gör det svårare. Ser fram emot att lära lite...

Vi kom till Fuzeta av slump men fastnade direkt för denna lilla stad. En livlig fiskehamn med massor av båtar och hoddor längs kajen. Man fiskar mycket med tinor och vi ska ta reda på vad man får i dessa. Stranden är gigantisk och den ligger blott hundra meter från vår bil.

Vi behövde tvätta och sökte därför en riktigt Camping i stället för en ställplats. Här fann vi Parque Campismo precis mellan strand och stad. Vi har kört en maskin vitt och senare blir det en kulör.

Två svenska ekipage förutom vi är på plats. Eva och Anders från Kalmar som har en Fransk vattenhund, en Babett inköpt på kennel i Lerberget. Den hunden är urmodern till både Pudlar och italienska Lagotto. Var på utdöende men börjar nu bli populär. Den har skägg, därför Babett.

Det andra paret är Lennart med fru. Fruns namn och varifrån dom kommer är i detta nu okänt.

Hundar är för övrigt väldigt vanliga ombord på husbilar. Överallt. Hemma som här. Har man hund ska man ha husbil. Det har vi lärt oss. Nu pratar Y fransk vattenhund eller en Valle som den på kontoret hemma. En Lagotto.

Två hundar har Jennie och John från East Anglia i England tagit med sig. De har som sin första husbil en amerikansk jätte-trailer och som dragbil med en Dodge Ram 2500 Extended Pickup Truck, kom i slutet av september, stannar till åtminstone mars. Sen vet dom inte. Vi hade en trevlig långlunch tillsammans idag. Se Jennie, hundar och jättetrailer här:

och från långlunchen...

Det här är livet på en pinne!

Folk på campingplatser är vänliga och sociala. Man hälsar och pratar med var och varannan. Oavsett nationalitet. Alla är glada, positiva och trevliga.

Tidigt i morse, vid halv nio, var vi båda (!) på promenad. Förbi hamnen, hoddor och fiskare och ut på stranden som då låg för ebb. Folk med spannar i händerna grävde fram skaldjur och marknaden hade precis börjat. Första torsdagen i månaden är det stor marknad i Fuzeta. Den är belägen runt vår Camping. Kan det bli smidigare? Nej, inte enligt oss. Bra att vi har gott om plats sa logistik- och styckegodsansvarige.

En rekommenderad fiskrestaurang grillar pinfärska fisk utomhus och den blir superb. Goda gula kokta potatis som man skalar på tallriken. Som på den gamla goda tiden hemma. Till det, sallad på tomat och färsk, rå, sötaktig lök. Och oliver så klart.

Nu spinner vi. Vädret är fantastiskt och enligt engelska Jennie ska det bli ännu bättre de två närmaste dagarna. Hur nu det är möjligt.

Av Anders och Eva har vi lärt två saker. Ett; vi ska så klart skaffa parabol med tv och internet när vi kommer hem. Två; har man stor husbil i små trånga städer, som på Algarve, så hyr man liten bil några dagar. I morgon klockan tio kommer därför en VW Polo med A/C hit och den behåller vi i två dagar. Då ska Algarve upptäckas på riktigt.  Får väl se om Fuzeta möjligen får en konkurrent om vintervistet. I så fall får det vara riktigt fint.

Fuzeta är låglänt och lämpar sig utmärkt att upptäckas per cykel. Vi tog fram dem igår. Cyklarna. Skulle ta oss en skön tur i omgivningarna. Jonas Racer var inga problem men Y:s Trekk däremot var låst och nyckeln ligger i Mariastaden. Den flyger vi hem och hämtar nästa lördag!

En tänkt tävling är inställd

Vi hade planer på en tävling som vi tyvärr har måst ställa in. Tanken var att bland alla kommentarer utse den mest vitziga, underfundiga och roande. Nu kunde vi inte enas om priset; en bingolott eller en skraplott… så därför får tävlingen bero.

Avslutar med några miljöbilder, de är värda att klickas på!

Bengt - Lundsholm

6 december 2013 01:45

Ni ser ut att ha kommit in i livet söderut. Ha det riktigt bra, så kanske vi ses till sommaren i kalla Norden ;-)

Dotra

6 december 2013 23:11

Himmelska bilder! Och vilket åk era lunch-vänner har med sig!
Här hemma verkar Sven ha dragit vidare - vi som äntligen börjat vänja oss vid att gå dubbelvikta och tugga på grus så fort man stack näsan utanför dörren....
Värre är det då med vattenståndet i Öresund som gör att kanalerna i Malmö utvidgar sina domäner och Strandnära boende längs kusten har fått inomhuspool i sina källare igen...:-(
Inga tåg och flyg till och från Stockholmsområdet nu under em.
Kram

Dragør

12 december 2013 13:29

Det zkulle va kul å vinna en trizzlott, hur det nu zkulle gå till. Regler, villkor och beztämmelser fiter vi väl i då.