Direktlänk till inlägg 30 november 2013

Två transportdagar, två i Villa Martin, Termalbad och en miss...

Av Yvonne o Jan Nyberg - 30 november 2013 20:11

Från södra Frankrike till södra Spanien via ett nattstopp vid en grisfarm söder om Barcelona står vi nu i Granada. På Alhambras parkering. Först vid ingångarna denna lördag morgon gissar vi.

Vi väljer att inte sträckköra i tio timmar utan bryter av sträckan med en övernattning. Fyrtio eller femtio mil är för oss en lämplig etapp. Dessutom vill vi för körupplevelsens skull helst köra dagtid. I går kväll blev det inte så och därmed en naturupplevelsemiss. Långa ord i svenskan.

Ni som känner Yvonne Nyberg vet att hon sprudlar av förtjusning över allt hon finner vackert. Citrusplantagerna är många och arealerna i det närmaste oändliga. Hon vill så klart plocka frukterna. Vid ett tekniskt stopp fick hon tillfället; så här glad och nöjd blev hon

Frukterna ligger nu på mogning

Däremot då hon plockade och smakade omogna oliver tyckte hon de smakade f-n.

Camping i Spanien är ett vidare begrepp än endast ställplats och camping enligt våra svenska sätt att se på fritidslivets boenden.  Några lägenheter med självhushåll, kanske liknande vandrarhem, kan här vara Camping. Det är väl inte så svårt att förstå. Och ändå lurade vi och vår talande dam i TomTom oss.

Det är väl allmänt känt att staden Sitges söder om Barcelona (och Bo, det är faktiskt mycket dmer allmänt känt än att okända lilla Bellinzona ligger i alplandet, faktiskt) är ett trevligt tillhåll precis vid medelhavsstranden. När så TomTom påstod att det fanns en Camping just vid den stranden var valet för övernattning väldigt enkelt och självklart. Problemet dock var att denna Camping inte var den camping vi trodde. Här kom vi in i bar- och restaurangstråken på bästa kvällsmatstid och irrade omkring med vårt ekipage.

Vi gav TomTom nya instruktioner och hamnande vid sidan av järnvägen, långt ute på landet hos en trevlig grisbonde. Han hade nog samma dag kört ut gödseln från sina grisar på sina åkrar. Ni vet vad vi pratar om. Svingödsel är nog bland det svåraste. Hästars doftar gott, kors lite sämre. Svinens är påträngande på ett lite elakt vis. Snabbtågen hördes inte så länge medan godstågens lägre hastighet och större antal vagnar varade så klart väldigt mycket längre. Nu sover vi som nämnts tidigare gott men innan bonden fått på morgontofflorna hade vi lämnat hans ägor och inlett körningen mot Villa Martin.

Mottagande blev hjärtligt och trevligt. Eva och Bosse (Kajsas Jonas mamma och hennes sambogubbe ) har en lägenhet där i Villa Marin söder om Torrevieja på Costa Blancakusten och utanför fricampade vi i två nätter. 8.90 Euro för en trerätters middagsmeny är inte ovanligt i detta seniorparadis. Likt Florida befolkas trakterna av massor av unga pensionärer. Flest från Storbritannien, många ryssar och så nordborna. Winterbirds kallas de i Florida. Här har de nog inget speciellt epitet. Möjligen har spanjorerna något öknamn på dem. Vad vet vi! Golf är ofta ett stort och gemensamt intresse för de som övervintrar här. Tävlingar flera dagar i veckan.

En kylig och regnig dag, ja det till och med haglade, inleddes med shopping i nya gigantiska gallerian. Nåja, så mycket shopping som en del velat ha blev det inte då det samtidigt och parallellt var utlyst en Tapas-runda i området. Vi intog våra på en restaurang precis vid ett stormande medelhav. Riktigt riktigt goda Tapas. Så goda att vi fick beställa en omgång till!

Därefter rundtur i bil för att se omgivningarna. La Manga bland annat, den smala landtungan som går ut i Medelhavet och som rymmer en berömd golfbana och flera träningsanläggningar för fotbollsspelare. Vårt landslag liksom Skånes Stolthet HIF har ofta varit här.

Efter avskedskramar sista kvällen tog vi sikte på Archenas lite norr om Murcia. Staden är känd för sina varma källor och därmed termalbad. Vi valde Balnerario. Allt en SPA-anläggning med varma källor kan bjuda finns så klart. Fem bastutyper, dödahavsvatten, varma pooler ute och inne och så massage av skilda slag. Vi tog ler-alternativet vilket var ställets signaturmassage. Mjukt vatten och len lera gjorde upplevelsen ytterst behaglig och skinnen skinande. Säkert nyttig också. Efteråt blev man avspolad med slang, precis som när man spolar av en bil, båt, eller husbil.

Missen vi gjorde var att välja en tre timmars mörkerkörning mellan Murcia och Granada. Vi tror i alla fall det var en liten miss. Här gick en motorväg av bästa märke (vi tror nog ibland att i Sverige är det så bra på alla sätt och vis men på avdelningen vägar och motorvägar har vi mycket att lära av framför allt fransmän och spanjorer. Men även av italienare) uppför och utför mäktiga bergsmassiv. Vi kunde bara ana det anslående landskapet. Ankomsten till Granada var dock praktfull. Från höjderna såg vi det glittrande ljuset från den stora staden i den djupa dalen. Breathtaking!

Nu blev vi lite långrandiga men så blir det när man har en periodisk blogg. Upplevelserna staplas på varandra och dom måste ju få komma ut. Eller måste dom det?

För övrigt är det gott att stalla in för natten, laga nått gott, lyssna på våra spellistor på Spotify, läsa lite och sedan somna ovaggade.

Dock, vi har ett problem. Vi ligger liksom i ett cykelskjul. Under oss står två cyklar och när det är varmt ute luktar det cykeldäck! I hela huset. Och idag har det varit varmt. Någon quick fix ser vi inte i ögonblicket.

Vi återkommer efter Costa del Sol och Gibraltar.

Men innan dess njuter vi av tre miljöbilder längs vägen. Håll till godo. Det gör vi.

ps. alla skrallar är slängda i respektive land och efter det landets krav på återvinning.